Pages

Friday, February 18, 2011

Aku Hanya Insan

  

  Ramai orang selalu memperkecilkan
  Tidak kurang yang tidak memperdulikan
  Setiap yang berlaku tidak dihairan
  Sedangkan merekalah pemusnah harapan

  Aku hanya insan
  Tidak dilahirkan penuh kesempurnaan
  Tidak ada apa yang mampu dibanggakan
  Kerna aku pernah hilang tujuan
  Kerna aku pernah hilang pedoman
  Kerna aku pernah termakan kata-kata kehancuran

  Aku hanya insan
  Yang juga punya perasaan
  Yang juga punya impian
  Yang juga dahagakan kejayaan

  Namun
  Apa salahku pada kehidupan
  Apa dosaku pada kalian
  Salahkah aku lahir dari golongan bukan bangsawan
  Salahkah aku lahir dari golongan jalanan
  Salahkah aku cuba mengubah kehidupan

  Aku hanya insan
  Kenapa ada yang salah tafsiran
  Sehingga ramai mempertahankan
  Anak jalanan tidak punya harapan
  Tidak akan ada sinar impian
  Tidak akan temui erti kata kejayaan
  Apa salah aku pada kalian
  Aku tidak minta jadi demikian
  Sehingga bermacam-macam tomahan
  Yang kalian lemparkan

  Sedarlah kalian
  Keluarlah dari zon keselesaan
  Ya ! aku dari golongan jalanan
  Tapi aku juga punya harapan
  Mencari ilmu mengubah kehidupan
  Agar dapat menangkis segala perbuatan
  Yang kononnya membantu dengan kritikan
  Namun kalian tidak lalui apa yang kami rasakan
  Bagaimana kalian mampu membicarakan
  Kami tidak punya harapan

  Aku hanya insan
  Bersyukur atas segala pemberian
  Kerna kekurangan ku jadikan kelebihan
  Kerna kelemahan ku jadikan kekuatan
  Kerna aku dilahirkan sebagai seorang insan

No comments:

Post a Comment