Pages

Thursday, May 5, 2011

Ibu


  Ibu
  Ketika inilah aku dilahirkan ke dunia
  Ketika inilah aku diberi nama
  Ketika senja melabuhkan harinya
  Tika ini aku punya sebuah keluarga

  Ibu,
  Pengorbananmu terhadap diri ini
  Pahit getir yang dirimu lalui
  Demi membesar anakmu ini
  Menjadi seorang Khalifah di muka bumi

  Ibu,
  Dirimu cuba mengukir senyuman
  Untuk anakmu tidak merasai penderitaan
  Dirimu cuba mengukir kegembiraan
  Buat anakmu tidak menghadapi penyeksaan

  Ibu,
  Kesabaranmu mendidik diri ini
  Pasti tiada pengganti
  Ketabahanmu dengan gelagat aku disini
  Pasti akan ku ingati

  Ibu,
  Terima kasih pengganti diri
  Terima kasih dari anakmu bernama Hafifi
  Atas segala yang telah dirimu beri
  Yang tidak mungkin dibalas lagi

  Ibu,
  Hari ini sambutan dirai untukmu
  Namun tiada apa mampu ku beri
  Hanya ingatan jasamu ibu
  Terhadap diri ini

  Ibu,
  Andai aku dijemput Yang Maha Esa
  Sebelum sempat menabur jasa
  Redhailah dan halalkan makan minumku di dunia
  Juga ilmu yang tidak terhingga

  Ibu,
  Aku anakmu yang belum punya apa-apa
  Hanya ilmu dicari untuk bekalan di dunia juga disana
  Maafkan aku andai ada tersalah kata bicara
  Ampunkan aku atas segala tingkah laku yang menitiskan air mata

No comments:

Post a Comment