Pages

Friday, December 21, 2012

PMR Medan Permulaan Bukan Pengakhiran



Salam kehidupan,

Hari ini masih ramai berkata-kata tentang keputusan PMR yang baru diumumkan. Ramai bercerita tentang kejayaan yang diimpikan telah dilaksanakan dengan cemerlang. Ada juga ibu bapa yang terkejut atas kejayaan anak-anak mereka yang mampu membuat keluarga bangga. Tahniah atas keputusan itu adik-adik dan teruskanlah untuk mencipta kejayaan kerana kejayaan kita bukan sahaja menggembirakan diri kita akan tetapi ibu bapa kita yang telah banyak bekorban untuk pelajaran kita. Tiada hadiah paling bermakna buat ibu dan bapa selain melihat kecemerlangan anak mereka di medan ilmu mahupun medan pekerjaan.

Namun disebalik kejayaan yang cemerlang itu ada juga adik-adik yang kecewa, terluka, gagal dalam peperiksaan itu. Buat adik, satu pesanan dari abang. "baik gagal sekarang dan perbaiki diri untuk menjadi lebih baik". Banyak yang adik mampu belajar dari kegagalan sebenarnya, abang juga turut belajar dari kegagalan kerana kegagalan banyak mengajar kita dalam setiap persepsi untuk memperbaiki diri...

Sebagai contoh:-

Pertama, kegagalan membuatkan diri kita cekal. Kerana kita telah kecewa dan pastinya mahu berusaha semula untuk meraih kejayaan. Siapa tidak impikan kejayaan adik-adik tapi ketahuilah kejayaan tak kan datang mudah jika usaha kita begitu rendah.

Kedua, dari kegagalan kita tahu tahap diri. Kerana dari mengetahui tahap diri kita sendiri kita akan terus berusaha membetulkan diri dan akan mencabar diri bagi melepasi tahap itu. Kita kena tahu tahap atau limit itu hadir untuk kita lepasi bukan untuk tunduk meratapi.


Ketiga, kegagalan mengajar erti keberanian. Kerana kita berani menerima kekecewaan. Kita dapat belajar dari bawah erti penderitaan, kesakitan dan bagaimana rasanya impian yang kita impikan tidak kesampaian. Tapi jangan sesekali kita berputus asa kerna ianya menamatkan segalanya

Keempat, kegagalan dapat menyusun kembali langkah. Kerana dari kegagalan kita dapat lihat disudut manakah yang ada salahnya, apakah strategi yang perlu diatur untuk kita teruskan. Adik perlu ingat dalam dua tahun SPM akan menjelma dan disitu perjuangan adik sebenarnya. Buktikan kegagalan lalu mematangkan adik menjadi seorang pelajar berwibawa.

Kelima, sikap kita. Dengan kegagalan kita akan mengubah sikap kita dalam melakukan sesuatu. Mungkin dari main-main tumpuan akan kita unjurkan dan perubahan sikap itu penting bukan sahaja dalam suasana pembelajaran tetapi juga untuk masa hadapan terutama bila kita di alam pekerjaan

Itu adalah lima contoh dari abang apa yang kita dapat pelajari dari sebuah perkataan yakni, "KEGAGALAN". Perkataan itu tidak kejam sebaliknya perkataan itu datang untuk memberi kita udara pembaharuan dan meneruskan perjuangan.

Bagi adik-adik yang berjaya, satu sahaja kata dari abang. Jangan berasa selesa atau bangga kerana kejayaan seterusnya pasti amat sukar dan teruskan tingkatkan usaha itu. Perasaan selesa atau bangga itu akan buatkan adik dibuai mimpi indah dan akhirnya terlupa yang ada lagi medan peperangan yang perlu adik harungi.

Akhir kata dari abang Selamat Berjuang dan ingatlah ibubapa kita dalam setiap perjuangan kerana mereka adalah satu sebab kita dapat memotivasikan diri...

"Usaha adalah perkara utama",
" Keputusan adalah yang kedua",
"Sikap kita jangan berputus asa",
" Kelak akan ada nikmatnya"

No comments:

Post a Comment