Pages

Wednesday, September 1, 2021

Aku Bukan Baran

Aku bukan baran,

Tak kan melenting sembarangan,

Tak kan meninggikan semboyan,

Tak kan menafsir sebarang perbuatan,

Andai amanah ku tak ada gangguan...


Aku bukan baran,

Hanya memikul tanggungjawab dan harapan,

Hanya membawa amanah yang telah diturunkan,

Hanya mencari sedikit bekalan,

Agar dapat memberiku cahaya dalam kegelapan...


Aku bukan baran,

Pepatah orang kita telah menyatakan,

Pepatah yang telah dibawa zaman berzaman,

Pepatah lama hingga kini dijadikan pegangan,

Jangan diusik sarang tebuan, kelak binasa badan...


Aku bukan baran,

Sekadar menjaga agar kurangnya kesedihan,

Sekadar tak mahu lihat lagi air mata berguguran,

Sekadar melakukan apa yang terdaya dalam genggaman,

Moga terus menerus senyuman itu dapat diukirkan...


Aku bukan baran,

Biarlah orang anggap aku ini sepertinya syaitan,

Biarlah orang kata hatiku ini sudah penuh kejahatan,

Biarlah orang bicara dan melemparkan aku kata-kata hinaan,

Namun aku akan terus mempertahankan...


Aku bukan baran,

Ini tanggungjawab aku untuk membahagiakan,

Ini tanggungjawab aku untuk terus mempertahankan,

Ini amanah yang perlu aku julang penuh kejituan,

Agar tidak nanti disana aku dipersoalkan...


TenjaSB

01/09/2021...

No comments:

Post a Comment