Pages

Wednesday, June 12, 2019

Aku Bukan Pengkhianat



Apa yang telah aku khianati juga,
Sedangkan ku tidak punya apa-apa,
Jika nak dibandingkan antara sesama kita,
Aku ingin bertanya : apakah yang ada diminda kamu semua?
Sedangkan aku hanya sekadar mampu menyara keluarga...


Apa yang aku telah khianati pada kamu,
Aku sendiri pun tidak tahu,
Di jalanan, udara atau lautan yang berliku,
Atau ada sesuatu yang tersimpan di dalam kalbu,
Yang buatkan kamu berfikir sebegitu...


Apa yang aku telah khianati pada kamu,
Adakah harta yang ditemu dan disapu,
Dengan segala kudrat dan dayaku,
Yang kalian tidak nampak dimata kamu,
Yang kalian tidak pernah soalkan kepadaku...


Apa yang aku telah khianati pada kamu,
Yang buatkan kamu begitu takut dan terkedu,
Yang buatkan kamu sepertinya sedang cemburu,
Yang buatkan kamu melihat dengan hati yang kelam membatu,
Sedangkan aku sedang cuba memperbaiki diriku...


Ya, aku mungkin seorang pengkhianat,
Dari mata kalian tentang apa yang aku buat,
Tapi tidak sesekali aku lupa akhirat,
Tidak sesekali aku lupa akan balasan yang berat,
Dunia ku bayar cash, pokok dan bunga ku kutip agar semua mendapat...


Apa yang telah aku khianati juga,
Adakah kalian melihat aku sudah kaya raya,
Kata kalian : Demi bahagia sebuah keluarga,
Jadi perlukah aku menelan semua,
Secara mentah-mentah terus dihina,
Aku bukan si budak baik yang menghulurkan kepala untuk dipijak sesiapa...


Apa yang telah aku khianati juga,
Semua insan juga ingin kaya,
Ada harta, ada kereta yang istimewa,
Ada rumah untuk keluargaku berteduh dalam suasana bahagia,
Ada hidangan yang lazat dijamah dan dirasa,
Ada duit yang bukan sedikit tapi cukup untuk kita...


Apa yang telah aku khianati.
Sedangkan aku terus berjuang mencari rezeki,
Sedangkan kudrat ini ku curahi,
Dengan izin mencari jalan yang suci,
Bukan seperti seorang pencuri...


#akubukanpengkhianat
#inpadiwetanam
#inhasilwetuai

No comments:

Post a Comment