Pages

Sunday, June 10, 2012

Bukan simpati mahupun tragedi



Dalam kita meniti hari
Dalam kita melangkah untuk melalui
Akan ada digelar tragedi
Yang mengubah kehidupan diri

Dalam sunyi malam ini
Aku tiba-tiba mengimbau kembali
Saat dimana ia berubah sama sekali
Hingga kini tidak dapat melupai

Mungkin diri ini tidak ada gunanya
Mungkin diri ini tiada apa-apa
Mungkin diri ini ndak punya harta
Namun segala yang ada dalam jiwa
Segala yang bermain diminda
Segala yang berlaku disana, bukan diri ini meminta

Tragedi itu membuatkan aku lemah
Membuatkan aku gelisah
Membuatkan aku serba salah
Kerna diri ini tidak pernah berubah

Aku tidak mahu menyusahkan
Apatah lagi menjadi satu beban
Dah lama aku pendam dan simpan
Satu perasaan digelar kesakitan

Bukan diri ini tidak mahu berkongsi
Tapi aku tidak mahu simpati
Bukan diri ini tidak mahu memperbaiki
Namun risikonya begitu tinggi

Selagi mana aku mampu bertahan
Selagi mana jiwa ini kental menahan
Akan aku pasrah atas ketentuan
Dan mula menyimpan memperbaiki kehidupan

Teringat pesanan seorang teman
Berkongsi penderitaan agar lebih tenang
Namun bukan semua mampu dikongsi dalam persahabatan
Kerna ia lebih baik untuk dikenang

Aku tetap bersyukur walau begini
Kerna ianya membuatkan aku mula berpuisi
Mula aku menulis itu dan ini
Dalam bentuk yang tidak ramai menggemari

Aku cuba kuatkan jiwa ini
Kerna pasti ianya akan ditanya nanti
Aku tidak mahu belas kasihan atau simpati
Bersahabatlah dengan ikhlas dalam diri


No comments:

Post a Comment